Подготовка
За да получим добър и траен резултат едно от най-важните неща е да подготвим обекта си за боядисването. Да премахнем старата боя и въобще старото покритие от дървото, да изравним дупките и неравностите и да направим повърхността гладка. Да сложим грунд - първия слой, който трябва да залепи боята за дървото
Аз обикновено спазвам процедурите да разглобя въпросната мебел възможно най-много и да работя със всяка част поотделно
Това съответно не винаги е необходимо, но е хубаво, когато може да се прави
1.
За премахване на лак от дървени повърхности. Повечето от лакираните мебели имат тънък слой лак, който се маха лесно с шкурка, като първо ползваме сравнително груба - 80, 120, а после заглаждаме със сравнително фина 160, 180, 240, 150 са шкурките гъбички,/ на които съм голям фен напоследък/, за най-фина работа е стоманената вълна, нещо като тел за миене на съдове, но още по-фина, продава се по магазините - steel wool. Ако ще ползваме дървото само така + предпазен слой е хубаво да изгладим до възможно най-финото, което можем да докараме, ако ще боядисваме или лакираме няма смисъл от свръх фина работа
Дебелите слоеве лак, онзи лъскав подобен на стъкло лак и въобще всички подобни, които трудно се махат със шкурка се премахват със специалните химикали за премахване на боя и лак, най-известния в БГ е Терминатор, но има и други
ако имате машинка за шкурене - с повече шкурене става. Аз с машинката ги махам, но си е бая работа. Тия препарати са гадна работа, трудоемко е и става бавно и неравномерно. Общо взето избягвам въобще да се занимавам с тези мебели, но понякога се налага. Един трик при ползването на препарат, за който наскоро четох, но не съм пробвала - препарата се маже на дебел слой, отгоре се завива с найлоново фолио и се изчаква 5-6 часа, след това се премахва фолиото и се маха слоя с шпакла. Има логика, тъй като тези препарати са ацетонови и се изпаряват и засъхват бързо
Дебел слой боя се премахва с пистолет за горещ въздух.
Внимание! ако ще лакирате после, ползвайте препарат Терминатор или само шкурка. С пистолета за горещ въздух много често се запалва дървото и не, че гори, но се получават прегорели петна, което не е проблем ако ще се боядисва, но под лак ще си личи. С шкурка за дебели слоеве боя е също много трудно, даже по-трудно от лака ...
Независимо как сте премахнали боята/лака, след това пак се изглажда дървото с шкурка, за да се подготви за следващите стъпки.
2.
Праймер/Грунд. За мен това е една от най-важните стъпки, която после гарантира траен и добър резултат. Много хора, още от времето, в което нямаше почти нищо по магазините са си свикнали, че за грунд просто се ползва по-разредена боя. За мен това е неприемливо. За някой работи може и да става, но обикновено резултата не е дълготраен. Купете си хубав грунд. Това нещо има доста нисък разход и си заслужава. За дърво може и да се подмине, за повърхности с фурнир ако се подмине има опасност боята да ви се олющи на места. Досега съм ползвала само сравнително евтин Праймер на водна основа. Ще си взема един по-здрав, който пак е на водна основа, но е Primer+sealer, т.е. грунд и залепващ, за който пишат, че има силно залепващо действие, а за мен това е важно. За блажната боя си има грунд на маслена основа, но става и с този на водна. За лаковете има безцветен грунд. Както казах за чиста дървена повърхност грунда може и да се пропусне, но тогава дървото попива повече боя, което сметнато в пари е неизгодно. Другото с дървото, което попива боята е, че се губи ефекта на боята, трябват бая повече пластове - например при гланцова боя върху дърво е необходимо бая да се напласти за да не се получи матов ефект, което с грунд се избягва. Акрилния грунд съхне за два часа, реално при хубаво време и за 40 мин, т.е. за толкова е готов за следващ етап и не е голямо натоварване.
Bleeding ефект - това е когато стари мебели, някога минавани с байц, пускат цвят над боята. Ужасно е
Това нещо се оправя с два слоя грунд - изпробвано!, в по-леките случай и с един става. Ако е очевидно че ще има такъв проблем и обекта не е голям може да се накисне във вода с оцет и да се измие възможно най-добре. Общо взето се разбира, като мием прахта след шкурене и ни се оцветява парцалчето постоянно. Наскоро боядисвах картонена кутия розова, на четвъртия пласт боя все още си личеше розовото отдолу - ядосах се, изшкурих леко, минах с грунд и още един слой боя - проблем няма вече. Същата такава кутия първия път боядисах първо с грунд и после 2 слоя боя и бяха достатъчни. Та ето как от бързане си създадох повече работа
Праймера/грунда се нанася с четка и грубо, ползва се разреден, не е важното да имате равномерен бял пласт, важно е да е минато навсякъде и да не е на дебел слой.
Тъй-като праймера си има специфичен хубав матов ефект, може и само него да ползвате за нещото. Т.е. да го ползвате и за основна боя - минавате един слой за грунд/по-разреден/ и след шкуренето вместо с боя пак ползвате праймер, накрая се запечатва с вакса или лак. Между другото /това е изцяло мое мнение и не е много изпробвано/ праймера като консистенция и най-вече краен ефект е доста близък до тебеширените боички
3. Каквото и както и да е, след грунда мебелите е хубаво да се минат пак с шкурка - фина и не много задълбочено. И! това е момента в който ако има големи дупки да се запълва с
кит за дърво. Праймера е добра основа и подпомага фиксирането на кита. Аз въобще не запълвам малките дупчици с кит - пробвала съм, но за неща, които се употребяват често и грубо за мен не е удачно и ми се е случвало кита да се отлепи /тогава и без праймер съм го правила/. Малките дупчици запълвам с боята и праймера
Има разни видове кит, избирайте бял и за дърво. Имам много лош опит с един мазен кит, който после не се боядисваше... но честно не мога да дам препоръка за качествен продукт, който съм пробвала
За повърхности, които ще се лакират се ползват няколко неща: това, което съм пробвала - лак за дърво смесен с прах от шкуркането на дървото - голяма е играчка. Има смола, която продават в магазините за естествен паркет - скъпо е, има и други смоли, които да свършат тази работа - виждала съм да продават, не съм пробвала. Обикновения кит за дърво бял - след лакирането, особено в по-тъмен цвят си се оцветява, не че не си личи, но не е и очевадно ...
Кита също се минава с грунд и шкурка и мисля, че това е последната част от подготовката преди боядисване