Хибискуси - грижи по отглеждането

Публикувай отговор
Аватар
Blue sky
Чист кофеин
Мнения: 5707
Регистриран на: Ное 23, '09, 15:35

Хибискуси - грижи по отглеждането

Мнение от Blue sky »

започвам с нещо, което съм писала преди години като база, вие допълвайте с по-нова и задълбочена инфо

Температура
Основното изискване на хибискуса е към топлината, най-общо казано ако на вас ви е добре, и на хибискуса ще му е добре. Най-добри резултати и много цветове се постигат при температури от 1 6 до 30 градуса. Кратки периоди на твърде топло или студено се отразяват обикновено в загуба на листа и цветни пъпки.
Ако температурата падне под 1 0 градуса особено през нощта, растежът и залагането на пъпки се забавят, цветовете силно издребняват и част от тях се деформира. Температура под 0 градуса силно поврежда хибискуса. Колко голяма ще е повредата зависи от това точно колко е студено и за какъв период, възрастта на растението и доколко е дихидратирано. Под нулата за няколко часа, особено на течение може изцяло да унищожи растението. Температура над 32 градуса, обикновено предизвиква опадване на пъпките, въпреки че цветето издържа до 50 градуса при положение, че му се осигури достатъчно вода.

Поливане
През горещините хибискусите изпаряват много вода и предпочитат обилно и постоянно поливане. През останалото време е добре растението да позасъхва малко преди следващото поливане, достатъчно е поливане два пъти седмично, като се полива докато малко вода изтече от дренажните отвори. Трябва да се избягва наводняване на корените и растенията да престояват в подложки пълни с вода. При недостиг на вода, листата губят свежестта си и увисват. В студено и влажно време при преполиване има опасност за развитие на гъбни инфекции по корените. Затова поливането трябва да е минимално, колкото да се поддържа растението, по-добре е дори силно да се засуши, защото хибискусът лесно загива от загниване на корените

Светлина
Хибискусът се нуждае от минимум два часа директна слънчева светлина за залагане на цветни пъпки. В твърде горещите дни предпочита малко сянка, за да не загуби пъпките поради липса на вода, но през останалото време на годината е добре да получи колкото се може повече пряко слънчево греене.

Пресаждане
Почвата за пресаждане трябва да е лека, със структура, която позволява оттичане на водата и достъп на достатъчно въздух до корените, особено важно е пръстта да не е сбита, затова при пресаждането не се притиска силно. Най-добре е да се пресажда напролет, когато корените са се увили на дъното на саксията. Саксията се увеличава само с един размер, а ако вече е твърде голяма, като алтернатива може да се намали до ¼ кореновата част и да се засади пак в същата саксия.

Резитба
Прави се задължително с остри ножици, за да не се нараняват излишно тъканите. Предварително се планира желания ефект, като се има предвид че новите разклонения ще се оформят точно под мястото на среза. Затова за формиране на гъста корона и недопускане на оголени части е препоръчително клонките да се скъсяват поне на 1/3 като се оставят 3-4 спящи пъпки /възли по стъблото/. С изрязването по-ниско се постига и по-голяма сила на новите разклонения.
- започва се с най-дългите или изкривени клончета, като на около 1/3 от дължината, спрямо основата, се избира пъпка, която е насочена нагоре и навън /така се определя желаната форма, вътрешна пъпка се избира само в много редки случаи, когато има силно оголено място във вътрешността на короната, което трябва да се запълни/.
- Срезът се прави точно над пъпката, малко под наклон, на не повече от 0,7 см над нея задължително с остра ножица.
- Ако растението е твърде оголено не е препоръчително да се направи твърде силна резитба, като се премахнат всички клончета с листна маса, защото растението може да загине. В този случай поне половината клончета трябва да се изрежат така че да остане известна листна маса, за изхранване на растението докато тръгнат новите разклонения.
Възможни са различни резитбени тактики
- Изрязване наесен само най-дългите клончета едновременно, като се оставят по-късите и странични клончета за следваща резитба. По този начин ще се осигури по-дълъг цъфтеж, на следващата година клонките се редуват.
- Изрязване много рано на пролет на всички клончета, почти до основата, като се остави само дървесина и съвсем малко листа, в средата на лятото растенията ще бъдат гъсто разклонени и отрупани с цветове.
- Изрязване частично на отделни повредени клони с цел да се удължи цъфтежа, тази тактика води, до по-големи растения, постоянно с единични цветове и постепенно оголване на короната.
He who plants a garden, plants happiness
Аватар
Blue sky
Чист кофеин
Мнения: 5707
Регистриран на: Ное 23, '09, 15:35

Re: хибискуси - грижи по отглеждането

Мнение от Blue sky »

Хранителни вещества
Всички растения се нуждаят в една или друга степен от поне 16 елемента, за да се развиват и цъфтят нормално. Три от тези елемента въглерод (C), водород (H) и кислород (O) растенията получават от въздуха и водата. От останалите 13, шест се използват от растенията в относително големи количества и се наричат макроелементи, това са азот (N), фосфор (P), калий (K), калций (Ca), магнезий (Mg), и сяра (S). Останалите 7 елемента се наричат микроелементи включват желязо (Fe), манган (Mn), цинк (Zn), мед (Cu), бор (B), молибден (Mo), и хлор (Cl). Всеки от тези елементи има съществена роля за развитието на растенията:
Азотът е елементът на растежа.той е основен за производството на протеини и хлорофил и необходим за развитието на листата и стъблата. Азотът е причина за тъмнозеления цвят на листата, но когато е в излишък, се отразява в прекалено вегетативно развитие и потискане на цъфтежа.
Фосфорът е важен за образуването на корените, енергийния баланс на растението и образуването на семена. При млади растения, той стимулира особено бързото нарастване на кореновата система.
Калият е важен за развитието на тъканните клетки и цветовете, помага за заздравяването на стъблата и нарастването на листната маса. Калият е общ стимулант за растенията и повишава жизнеността и устойчивостта на болести.
Магнезият е основна част от хлорофилната молекула и помага за абсорбирането на останалите вещества от растенията.

Правилното подхранване е от особено значение за цъфтежа на хибискуса.
Той е от растенията, които никога не спят в нормални условия, затова и при стайно отглеждане трябва да се подхранват и през зимата, като дозата се намалява пропорционално на условията – по-тъмно и студено място забавя обмяната на веществата. Ако растенията са на топло и слънчево място те ще цъфтят и през зимата, някои дори по-добре отколкото през лятото.
Хибискусът предпочита често подхранване по малко, дори с всяка поливка, отколкото нарядко по много. Подхранва се само когато почвата е влажна и то в количество така че част от течността да изтече през дренажните отвори, повече през лятото, по-малко през зимата. Най-подходящата формула за него е NPK в пропорция 17-5-24, като амониевият азот трябва да е в превес, с доза 1 грам за 1 литър. Каквато и формула да се използва, особено важно е числото на фосфора да е ниско, защото по-висока стойност инхибира усвояването на микроелементите от почвата. Съставът на микроелементи, който е оптимален е: Магнезий (Mg) 2 %, Сяра (S)2.65 %, Бор (B) 0.009 %, Мед (Cu) 0.02 %, Желязо (Fe) 0.09 %, Манган (Mn) 0.04 %, Молибден (Mo) 0.09 %, Цинк (Zn) 0.6 %.

Симптоми на недостиг
Недостиг на който е да е от 1 6 –те основни елементи се отразява на растенията като се наблюдава нетипичен растеж, пожълтяване /хлороза/ или формиране на мъртви части /некроза/ по листата, отмиране на клонки, издребняване. Всеки един недостиг има своите външни прояви, които го характеризират, въпреки че до голяма степен симптомите си приличат и в някои случаи е трудно да се постави точна диагноза. Недостигът на макроелементи, обикновено се проявява при старите и долни листа, докато недостигът на микроелементи се наблюдава върху новите листа по върховете на клонките. При редовно прилагане на балансиран тор недостиг на азот, фосфор и калий не се наблюдава. Симптомите на недостиг при хибискуса са:
Азот: Пожълтяване на старите листа, засягат се изцяло, включително жилките, прогресиращо от светло зелено към жълто.
Възможни са четири форми на азот в нитратен азот, амониев азот, водоразтворим органичен азот и водонеразтворим азот. Растенията могат да усвояват само нитратния и амониевия азот. Нитратния азот лесно се отмива от корените при поливането или при силни дъждове. Амониевият азот е по-устойчив на отмиване, той се преобразува в нитратен сравнително бързо, за около 2 до 4 седмици, под въздействието на почвените микроорганизми. При хибискусите се предпочита амониевият азот, заради устойчивостта му на отмиване и защото се отразява по-добре на цъфтежа. Водоразтворимия азот в почвата /урея/ се превръща в амониев за няколко дни, затова се приема за негов еквивалент.
Фосфор: Излишъкът на фосфор води до появата на жълти петна по листата и понякога почервеняване на жилките. Повечето растения, включително хибискусите се нуждаят от фосфор в по-малки количества, отколкото от азот или калий. Фосфорът трудно се отмива от почвата и остава в нея за по-дълъг период. Излишъкът на фосфор, особено при алкални почви инхибира усвояването на микроелементите, и преди всичко на желязото. При възникване на такава ситуация понякога е необходима цяла година за коригиране на нивата на фосфора в почвата. Поради това за предпочитане е формула с относително ниско съдържание на фосфор като 7-2-7 например.
Калий: Калият е изключително важен за производството на качествени цветове при хибискуса. При липсата му краищата на старите листа първо пожълтяват, а после покафеняват като изгорени. Предпочитани за употреба са торовете съдържащи калиев сулфат, пред тези съдържащи калиев хлорид.
Магнезий: Старите листа стават бронзово жълти. Зелени части остават по върховете на листата и долните части на централната жилка.
Желязо: Младите листа пожълтяват, но жилките остават зелени, листата издребняват.
Манган: Подобно на желязото, но в този случай зелените части покрай жилките са по-широки, отколкото при недостиг на желязо и листата запазват размера си.
Цинк: Новите листа са дребни, близко разположение като в розетка, бледи или хлоротични, често са извъртени на една страна и изглеждат намачкани, наблюдава се цялостно вджуджаване на растенията.
Молибден: Първо старите, а после и младите листа се прошарват. Младите листа се издължават докато жилките станат почти паралелни, втвърдяват се и може да се накъдрят или извият; цветовете също се деформират – не се отварят правилно и венчелистчетата може да са срастнали. Недостигът на молибден може да се появява и изчезва спонтанно, без специално третиране и без видима причина за появяването.
Сяра: Обикновено в торовете и водата за поливане има достатъчно сяра, за да се задоволи нуждата на растението. Той обикновено не се споменава изрично на етикета, тъй като присъства в амониевия и калиевия сулфат. Слага се допълнително само в торовете за подкиселяване на почвата.
Калций: При нормални граници на почвеното pH в почвата се съдържа достатъчно количество калций.
Като цяло наличието на микроелементи в повечето случаи е достатъчно, недостиг се предизвиква обикновено при твърде алкална почва. Затова вместо да се внасят микроелементи, които при натрупването си стават токсични за растенията е по-добре да се промени киселинността на почвата. Повишаването на киселинността силно ще увеличи усвояването на тези елементи с изключение на молибден. Образуването на хлорофил е свързано с наличието на желязо, при липсата му листата пожълтяват /хлороза/. Но това не винаги означава, че липсва желязо в почвата, а е по-вероятно почвата да е придобила твърде алкална реакция и желязото да е преминало в железен хидроксид, който е неусвояем за растенията. При вкисляването на почвата желязото става разтворимо и отново е достъпно за растението.
He who plants a garden, plants happiness
Аватар
ravik
Кафе машина
Мнения: 4636
Регистриран на: Ное 23, '09, 16:09
Получил благодарност: 2 пъти

Re: Хибискуси - грижи по отглеждането

Мнение от ravik »

Едното ми семеначе има много странни червени жилки - днес го загледах. Значи листата са някъде в средата на растението (нито стари, нито млади), на тези, които са обърнати към слънчето, всичките жилки са тъмно-червени, почти кафяви. Най-новото листо си е ярко хубаво зелено и няма и помен от червени жилки, но и не е обърнато към слънцето пряко. Листата от тъмната страна също имат червеникави жилки, но не толкова ярки. Смятате ли, че това е проблем или е по-скоро особеност на растението? Семеначето е малко, много малко. :nod: Подарък от Еви. :tzeluvka:
Недей спа! Отивай на SPA!
Цветята ми: http://community.webshots.com/user/ravique
Аватар
kasija
Дълго кафе
Мнения: 109
Регистриран на: Ное 29, '09, 17:34

Re: Хибискуси - грижи по отглеждането

Мнение от kasija »

Имах абсолютно същия проблем пак със семеначе. Махнах въпросните листа, защото се притесних,че може да е някакво болестно състояние. Анета обаче ми каза, че не е трябвало да го правя, защото било временно състояние (точната причина не помня). С израстването растенията се оправяли. Е, моето семеначе доста бързо расте. Вече няма такива листа, а оголено стъбло и на върха - хубави зелени листа.
Аватар
ravik
Кафе машина
Мнения: 4636
Регистриран на: Ное 23, '09, 16:09
Получил благодарност: 2 пъти

Re: Хибискуси - грижи по отглеждането

Мнение от ravik »

Значи да приемем, че всичко е наред. Мерси, Каси. :nod:
Дано Анета да се включи все пак, че ми е интересно от какво може да е. :dovolen:
Недей спа! Отивай на SPA!
Цветята ми: http://community.webshots.com/user/ravique
Аватар
AnetaJ
Кафевар/ка/
Мнения: 910
Регистриран на: Ное 27, '09, 20:50

Re: Хибискуси - грижи по отглеждането

Мнение от AnetaJ »

Равик, миналата година имах такива семеначета, дори и листата им бяха червени. Когато поотраснаха, листата станаха зеленикави, но жилките запазиха червено-кафявия си цвят. Тъкмо се бях се закахърила, че нещо съм ги скопосала от недохранване или прехранване, когато прочетох мнение на Нина от Хърватска във форума на IHS, че подобно нещо се среща често при семеначетата на хибискусите и с течение на времето те се променят. И наиситна тези мои семеначета се развиват нормално, листата станаха зелени, но жилките останаха с червеникав цвят.
Аватар
ravik
Кафе машина
Мнения: 4636
Регистриран на: Ное 23, '09, 16:09
Получил благодарност: 2 пъти

Re: Хибискуси - грижи по отглеждането

Мнение от ravik »

Яснооо, мерси! :nod: Зачудих се, защото на останалите ми семеначета няма такива признаци - само на това.
Недей спа! Отивай на SPA!
Цветята ми: http://community.webshots.com/user/ravique
Аватар
zmei4o
Кафеджия/Кафеджийка
Мнения: 1771
Регистриран на: Дек 1, '09, 14:28
Местоположение: Варна
Обратна връзка:

Re: Хибискуси - грижи по отглеждането

Мнение от zmei4o »

хм :hmmm: това е интересно :)
понякога може някое растение да е безхлорофилно или вариегата и да си премине към нормалната форма :)
по вероятното е да е било на слънце :)
при високи нива на УВ лъчите някои растения имат защита като натрупват каротеноиди 8-)
например колеуса миналото лято беше тъмночервени листа, а всъщност е триколор ;)

знаете розовите фламингота ;)
те се хранят със скариди живеещи във високи езера. там УВ лъчите са повече и бактериите които живеят в тях им предават цвета.
бактериите са придобили повече розов цвят заради УВ лъчите :)
Изображение
ИзображениеИзображениеИзображениеИзображение
Аватар
dochka1
Kъсо кафе
Мнения: 84
Регистриран на: Дек 14, '09, 09:29
Местоположение: Пловдив

Re: Хибискуси - грижи по отглеждането

Мнение от dochka1 »

За първа година гледам хибискуси. Направо съм омагьосана от това растение! Колко въздишки съм направила, гледайки вашите красавици!
Едното растение е 3 годишно и при него всичко е ок. Но другите 3 са от пролетта. Бяха засадени в градината и цъфтяха като луди. Но от нови листа нямаше и помен. Сега са в саксии и са прибрани на топло и на светло. Но! Ужас! Започна едно интензивно капане на листа! Те и без това хич ги нямаше. Сега 2-те горе-долу се закрепиха, но едното е само голи пръчки! Нямам никаква идея какво да го правя. :ufff:
Ако можете - помагайте! :snif:
Аватар
Titi
Чист кофеин
Мнения: 7181
Регистриран на: Ное 25, '09, 10:51
Местоположение: София

Re: Хибискуси - грижи по отглеждането

Мнение от Titi »

Ето един черен дракон от мен

Изображение

Изображение

Доче и при мен листата много жълтеят и падат, някои останаха съвсем без листа, други с по 1-2, лоша работа.
Приключенията на Тити дългото чорапче http://titidulgotochorapche.blogspot.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
Публикувай отговор

Обратно към “Хибискуси”