Модата на езика
Публикувано на: Фев 13, '11, 18:53
Питали ли сте се от какво се влияят промените в езика, в жаргоните, в речевата мода ? Има ли определящи фактори или причините са случайни и произволни ? Съществуват ли модели, цикли, взаимовръзки и какво ги обуслявя ? Зададох си тези въпроси след като се зачетох в попминчовата Видрица. Ето един цитат :
'' Скоро караул, дайте да постелем сега една хаба - казал войводата - и разсипувайте да видим каква кяра сме спечелили, зари досега готов хлеб ядем и за хаир ни ранят хората.'' Изсипват желтиците на хабата. '' Чекайте, постелете друга за белите пари. Машалла, хубав кяр имаме, халал да им лобутя, гдето им го наложихме, хубава дарба са ни дарили, имаме и мезе. Ха-ха'' смей се войваодата. И всички засмени. ''
Малко съвременни цитати от нета :
1. скейт - скейтборд (една тънка дъска на 4 колелца)
2. брейк - вид акробатичен танца
3. блейд - вид кънки, колелцата са им подредени в редица, не като старите 2х2
4. байк - велосипед
5. графити арт - рисуване по стени и други открити и закрити пространства (е, често не е много арт, ама нейсе)
6. хек на мрежа - подритване на една топчица от плат
7. уъркшоп - не е шоп, който работи
Да не говорим колко непонятен, странен и далечен е за обикновените хора църковнославянския, който се смята за основа на всички славянски езици ( дано сега не казах някоя голяма глупост ) ... Лексикално езикът следва бита, казано ненаучно. Около 80% от думите от началото на века са напълно непознати и неясни за един днешен 15-годишен халапак. Неговата лексика е съвършено различна, дори и да чете художествена литература. И това е съвсем нормално. Забавно е като четеш роман от 80-те години например, да видиш как е остарял тогавашният тарикатски език.
После пък си викам - ми то било хубаво да си дете на късния соц - и поп Минчо Кънчев се разбира, и уличните лафове се разбират. Църковнославянският се подразбира, както и глобалната култура на фастфуд-а и комиксите
'' Скоро караул, дайте да постелем сега една хаба - казал войводата - и разсипувайте да видим каква кяра сме спечелили, зари досега готов хлеб ядем и за хаир ни ранят хората.'' Изсипват желтиците на хабата. '' Чекайте, постелете друга за белите пари. Машалла, хубав кяр имаме, халал да им лобутя, гдето им го наложихме, хубава дарба са ни дарили, имаме и мезе. Ха-ха'' смей се войваодата. И всички засмени. ''
Малко съвременни цитати от нета :
1. скейт - скейтборд (една тънка дъска на 4 колелца)
2. брейк - вид акробатичен танца
3. блейд - вид кънки, колелцата са им подредени в редица, не като старите 2х2
4. байк - велосипед
5. графити арт - рисуване по стени и други открити и закрити пространства (е, често не е много арт, ама нейсе)
6. хек на мрежа - подритване на една топчица от плат
7. уъркшоп - не е шоп, който работи
Да не говорим колко непонятен, странен и далечен е за обикновените хора църковнославянския, който се смята за основа на всички славянски езици ( дано сега не казах някоя голяма глупост ) ... Лексикално езикът следва бита, казано ненаучно. Около 80% от думите от началото на века са напълно непознати и неясни за един днешен 15-годишен халапак. Неговата лексика е съвършено различна, дори и да чете художествена литература. И това е съвсем нормално. Забавно е като четеш роман от 80-те години например, да видиш как е остарял тогавашният тарикатски език.
После пък си викам - ми то било хубаво да си дете на късния соц - и поп Минчо Кънчев се разбира, и уличните лафове се разбират. Църковнославянският се подразбира, както и глобалната култура на фастфуд-а и комиксите