Българският фолклор
Модератор: scleri
Re: Българският фолклор
Да ви напомня, че днес е празникът Водици. Малко по-нагоре в темата сме писали за обичая с наричането. Който иска, да прочетете. Аз отивам да си нарека водата
"Нека бъдем благодарни на хората,които ни правят щастливи, те са вълшебните градинари, които карат душите ни да цъфтят."
Re: Българският фолклор
Моята я оставих да помълчи. Към полунощ ще наричам.
Re: Българският фолклор
И нека реченото бъде сторено!
"Нека бъдем благодарни на хората,които ни правят щастливи, те са вълшебните градинари, които карат душите ни да цъфтят."
- Гео, граф
- Наркоман
- Мнения: 15903
- Регистриран на: Юли 25, '10, 23:54
- Местоположение: София-Подуенската градинка
Re: Българският фолклор
Сурвачка
– Бабо, що се правят сурвачките? – попита малката Тинка.
– Сурвакането, чедо, е стара работа. Дошла от време оно при българите. Святост има в наричането и хубост. А и със сурвачката нов живот иде в къщата. – рече Христа.
– А ти що караш дядо в гората чак да ходи за дрян? Не може ли от крушата клон да откърши?
– Не може, чедо. Някои думат, че дрянът е дървото на дявола, щото първо цъфне, пък последно узрее. Ама не е така – нали от него пчеличките първа храна взимат, как щяло дяволът да има пръст в него. Затова аз знам – дряновицата е за добруване, здраве и жилавина. Кога удряш, да се зачерви гърбината, да заякне. Колкото повечко пъпки и клонки, толкоз по-добре! И кръговете дрянови не се правят за едната хубост. Както хорото се вие на кръг, тъй и дрян се свива за единство и сила. И кравайчетата са затуй.
– Гледам мама от снощи е почнала да шета, пукалки пука, кравайчета пече... И опредената вълна извадила.
– Всичкото, дето е по сурвачката, е за берекет, малка щерко. Пуканки бели – да са ни бели дните. Червен конец – против уроки и лошавини. Наниз сушенки – на изобилно да тръгне годината. Ако ще да са чушки, ако ще сливки и ябълки... Пък вълната е да се множат овците. И орех може да продупчим и да провесим на дряновицата, да са ни мъдри и смислени приказките и делата, щото орехът прилича на мозък човешки. – обясни Христа.
– Мама и от чемшира отчупи. И сребърна паричка извади от раклата – добави Тинчето.
– Майка ти помни традицията. Тъй и трябва. За добро е! Туй ни е вардило през вековете. Чемшир се слага, щото късметът обича зеленкото, а паричката – други парички да повика в къщата.
– А кога мине празникът, що ще сторим със сурвачката, бабо?
– Подир Васильовица на огън ще я дадем. Тя вече ще е чула добрите думи и песните на сурвакарите и на свой ред ще ги е рекла на ушите на къщата. Добротията ще остане между стените. Кога искрите опарят дряновицата, наричането ще се сбъдне.
Ивелина Радионова
" Вълшебство за Коледа"
– Бабо, що се правят сурвачките? – попита малката Тинка.
– Сурвакането, чедо, е стара работа. Дошла от време оно при българите. Святост има в наричането и хубост. А и със сурвачката нов живот иде в къщата. – рече Христа.
– А ти що караш дядо в гората чак да ходи за дрян? Не може ли от крушата клон да откърши?
– Не може, чедо. Някои думат, че дрянът е дървото на дявола, щото първо цъфне, пък последно узрее. Ама не е така – нали от него пчеличките първа храна взимат, как щяло дяволът да има пръст в него. Затова аз знам – дряновицата е за добруване, здраве и жилавина. Кога удряш, да се зачерви гърбината, да заякне. Колкото повечко пъпки и клонки, толкоз по-добре! И кръговете дрянови не се правят за едната хубост. Както хорото се вие на кръг, тъй и дрян се свива за единство и сила. И кравайчетата са затуй.
– Гледам мама от снощи е почнала да шета, пукалки пука, кравайчета пече... И опредената вълна извадила.
– Всичкото, дето е по сурвачката, е за берекет, малка щерко. Пуканки бели – да са ни бели дните. Червен конец – против уроки и лошавини. Наниз сушенки – на изобилно да тръгне годината. Ако ще да са чушки, ако ще сливки и ябълки... Пък вълната е да се множат овците. И орех може да продупчим и да провесим на дряновицата, да са ни мъдри и смислени приказките и делата, щото орехът прилича на мозък човешки. – обясни Христа.
– Мама и от чемшира отчупи. И сребърна паричка извади от раклата – добави Тинчето.
– Майка ти помни традицията. Тъй и трябва. За добро е! Туй ни е вардило през вековете. Чемшир се слага, щото късметът обича зеленкото, а паричката – други парички да повика в къщата.
– А кога мине празникът, що ще сторим със сурвачката, бабо?
– Подир Васильовица на огън ще я дадем. Тя вече ще е чула добрите думи и песните на сурвакарите и на свой ред ще ги е рекла на ушите на къщата. Добротията ще остане между стените. Кога искрите опарят дряновицата, наричането ще се сбъдне.
Ивелина Радионова
" Вълшебство за Коледа"
Ако някой се влюби във вас, бъдете благодарни, защото никой не е длъжен да ви обича!
"Научи се да даваш, защото имаш, а не да взимаш, защото искаш."
Л.М.Бюджолд
"Научи се да даваш, защото имаш, а не да взимаш, защото искаш."
Л.М.Бюджолд
Re: Българският фолклор
Прекрасно...
"Нека бъдем благодарни на хората,които ни правят щастливи, те са вълшебните градинари, които карат душите ни да цъфтят."
- desi_slava
- Баш кафе майстор
- Мнения: 2777
- Регистриран на: Дек 13, '09, 11:39
- Местоположение: СеВлИеВо
- Мария Николова
- Наркоман II ранг
- Мнения: 31755
- Регистриран на: Ное 28, '09, 23:44
- Местоположение: Нова Загора
Re: Българският фолклор
Замисълът на Ивелина Радионова е похвален!
Вероятно е много млад човек и самата тя не е чула "от източник" използвани тук архаизми.
Като чуеш архаизъм, ще досаждаш, няма да оставиш говорещия на мира, докато разбереш всички възможни примери за значенията му.
Дряновица е дума, натоварена със заплашителен смисъл. Бащата се заканва на пияния си син, че ще завърти дряновицата и набързо ще изтрезнее. Дряновицата е дебела дрянова сопа за бой. Не може да е част от сурвакницата.
И опредената вълна извадила. Да се утрепите от търсене, в целия български фолклор няма да откриете думите опредена вълна, защото вълната е само неопредена. Както тестото е тесто, докато не е опечена баницата, или хляба..
Щом е опредена, вече е прежда.
Ако беше чула от извора словосъчетанието, Ивелина Радионова, щеше да попита дали вълната от прежда се преде, или от вълната се преде прежда. И да го научи.
Пленени от похвалния замисъл, вие ще приемете, че тя знае как е правилно и ще учите децата си, че има неопредена вълна, но също така има и опредена вълна, както пише Ивелина Радионова.
Вероятно е много млад човек и самата тя не е чула "от източник" използвани тук архаизми.
Като чуеш архаизъм, ще досаждаш, няма да оставиш говорещия на мира, докато разбереш всички възможни примери за значенията му.
Дряновица е дума, натоварена със заплашителен смисъл. Бащата се заканва на пияния си син, че ще завърти дряновицата и набързо ще изтрезнее. Дряновицата е дебела дрянова сопа за бой. Не може да е част от сурвакницата.
И опредената вълна извадила. Да се утрепите от търсене, в целия български фолклор няма да откриете думите опредена вълна, защото вълната е само неопредена. Както тестото е тесто, докато не е опечена баницата, или хляба..
Щом е опредена, вече е прежда.
Ако беше чула от извора словосъчетанието, Ивелина Радионова, щеше да попита дали вълната от прежда се преде, или от вълната се преде прежда. И да го научи.
Пленени от похвалния замисъл, вие ще приемете, че тя знае как е правилно и ще учите децата си, че има неопредена вълна, но също така има и опредена вълна, както пише Ивелина Радионова.
Най-голямото добро, което можеш да направиш за някого, е не да му покажеш богатствата си,
а да му разкриеш неговите.
а да му разкриеш неговите.
Re: Българският фолклор
Подсещам, че днес е Водици. Залутани в ежедневието понякога забравяме. Който не знае за мълчаната вода да отвори предната страница и се потопи в магията.
Гео
Гео
- Гео, граф
- Наркоман
- Мнения: 15903
- Регистриран на: Юли 25, '10, 23:54
- Местоположение: София-Подуенската градинка
Re: Българският фолклор
Кикимората е домашен женски дух. В славянската митология тя е отъждествявана като Домница, жената на Домник. Според вярванията кикимора едновременно може да помага и да вреди на хората. Тя помага на домакините и прави пакости на мързеливите жени. Вероятно образът на кикимора първоначално е възникнал като олицетворение на духа на починала по-стара домакиня от същия дом. Тук ''дом'' носи не толкова значението на къща, а на сбор от хора – близки родственици – които живеят под един покрив. Баба ни плашеше с кикимора едно време. Идвала за мързеливите момиченца, които спяли до късно и не помагали в къщата работа ! Казваше, че им заплитала косите в грозни плетеници и хората бягали после от тях
Не знам що се сетих за кикимората. Дали не правя връзка между нея и кукукдрилата ?
Не знам що се сетих за кикимората. Дали не правя връзка между нея и кукукдрилата ?
Ако някой се влюби във вас, бъдете благодарни, защото никой не е длъжен да ви обича!
"Научи се да даваш, защото имаш, а не да взимаш, защото искаш."
Л.М.Бюджолд
"Научи се да даваш, защото имаш, а не да взимаш, защото искаш."
Л.М.Бюджолд