Е, трябва и аз да се включа, Гонел, пък ти прави каквото решиш.
Научих се да карам колело "под рамка", преди да науча азбуката. Чак в 10 клас майка ми се съгласи да ми купи мечтаното колело. Мой чичо го изпрати от София. Получих го от багажното на ж.п.гарата така, както е било приготвено за експорт. Помогнаха жепейците и оправиха кормилото и седлото, монтираха педалите. Колело приказка! Дамски полубегач "Диамант" с 4 скорости. И контра!
С алуминиеви калници и капли. Много тънки. И тънки гуми; кормило "чайка"; страхотно тясно седло; малък багажник отзад; фар, светлоотражател, огледало и мрежичка над задната капла. Забравяла съм го нощувало е забравено и на сутринта съм ходила да си го прибера. (По онова време яко биеха крадливите от народонаселението и след мръкване те не излизаха вън от махалата.) Месеци преди да ни дойде реда за жигулата, оставих колелото отвън, докато видя манджата до къде е, преди да продължа с висенето по опашките и по синя пладня откраднаха "Диамант"-а пред къщата ни.
След 18 години.
Говорим за 10 клас. Страхотен фурор!
Оставих го всички от класа да направят по едно кръгче.
Вчера видях оня съученик и пак се изчервих от срам. Падна тогава с колелото ми и направи на предната капла две вдлъбнатини. И аз таковата... ми ударих му пред всички една плесница, като се надигнах на пръсти.
Преди 2 години поисках Ники ІІ да ми продаде едно дамско колело и леееле! как се изхили!!!
"Какво, казвам, баба на колело ти звучи като поп на моторетка?!!!
"
"Ами да!
" Прав излезе. Тази година не съм го извадила ни веднъж от гаража. Хем 3 месеца корса-та е заключена.
Сега му е времето! Яхай колелото и се радвай на вятъра в лицето си!
Не гледаш предното колело, а само пътя пред себе си. Показваш достатъчно рано с лява ръка наляво, ако ти предстои ляв завой, за да имат време другите след теб да те видят и да се уверят в намеренията ти. Ако вървят пешеходци вдясно от теб, улови погледа им, да си сигурна, че са те видели. Наближиш ли деца, просто слез от колелото и отмини. Ако дойде топка пред крака ти - ритни им я и се радвай, че не караш в момента. Заобикаляй всяка локва, като погледнеш в огледалото колко далеч от теб е следващия. Никога не знаеш колко дълбока може да е локвата.
Не прави завой по пясък върху асфалт. Пада се.
При навлизане в завой спри педалите, а в средата на зовоя натискай педалите. Научи се да караш без ръце, за да можеш и така, но винаги здраво дръж кормилото. "Разговаряй" с пешеходците, гледай ги в очите. Разперена длан към човека се възприема като "Стой! Първо аз ще мина, после ти." . Хоризонтална ръка се възприема като "мини наляво/надясно, ще те изчакам". Важно е да знаеш със сигурност как се разбираш с пешеходеца - дали ПРЕД него ще минеш и той да те е разбрал, или ЗАД него, след като премине.
Едно излишно спиране винаги е с по-добра прогноза, отколкото едно излишно избързване.
Движиш се винаги в дясно, за да те виждат пред себе си другите участници в движението и да те заобикалят. "Плътно в дясно" е 30 см. преди края на дясното, каквото и да е то. (Автомобилите спират плътно в дясно на 30 см. от тротоара, това е логиката.
)
Запомни коя е задната спирачка и само нея ползвай. С предната може да прескочи кормилото и колелото да остане някъде зад теб.
Ако колелото ти е за 30 лева купено, слагаиш щайга. Но пък за големи багажи си има леки коли, нали.
Ако ще носиш покупки в найлонова торбичка, тя ще е удряна от спицте, може да се заплете в тях.
По-добре си сложи кошничка, каквато колелото ти заслужава.