Бои, боички, боядисване. Техники и материали

За всякакви дискусии свързани с дома, уюта, дизайна и подредбата на дома.
denitsavm

Бои, боички, боядисване. Техники и материали

Мнение от denitsavm »

От известно време насам се подготвям за тази тема, мисля, че и дойде времето :dovolen: Надявам се да дам отговор на въпросите, които получавам на лс, както и да споделим натрупания си опит

Първо ще направя сравнително кратък обзор на основните за боядисване материали. Повечето неща ги пиша от личен опит и са си мое мнение :dovolen:
denitsavm

Re: Бои, боички, боядисване. Техники и материали

Мнение от denitsavm »

Подготовка

За да получим добър и траен резултат едно от най-важните неща е да подготвим обекта си за боядисването. Да премахнем старата боя и въобще старото покритие от дървото, да изравним дупките и неравностите и да направим повърхността гладка. Да сложим грунд - първия слой, който трябва да залепи боята за дървото :dovolen:

Аз обикновено спазвам процедурите да разглобя въпросната мебел възможно най-много и да работя със всяка част поотделно :nod: Това съответно не винаги е необходимо, но е хубаво, когато може да се прави :dovolen:

1. За премахване на лак от дървени повърхности. Повечето от лакираните мебели имат тънък слой лак, който се маха лесно с шкурка, като първо ползваме сравнително груба - 80, 120, а после заглаждаме със сравнително фина 160, 180, 240, 150 са шкурките гъбички,/ на които съм голям фен напоследък/, за най-фина работа е стоманената вълна, нещо като тел за миене на съдове, но още по-фина, продава се по магазините - steel wool. Ако ще ползваме дървото само така + предпазен слой е хубаво да изгладим до възможно най-финото, което можем да докараме, ако ще боядисваме или лакираме няма смисъл от свръх фина работа :dovolen:

Дебелите слоеве лак, онзи лъскав подобен на стъкло
лак и въобще всички подобни, които трудно се махат със шкурка се премахват със специалните химикали за премахване на боя и лак, най-известния в БГ е Терминатор, но има и други :nod: ако имате машинка за шкурене - с повече шкурене става. Аз с машинката ги махам, но си е бая работа. Тия препарати са гадна работа, трудоемко е и става бавно и неравномерно. Общо взето избягвам въобще да се занимавам с тези мебели, но понякога се налага. Един трик при ползването на препарат, за който наскоро четох, но не съм пробвала - препарата се маже на дебел слой, отгоре се завива с найлоново фолио и се изчаква 5-6 часа, след това се премахва фолиото и се маха слоя с шпакла. Има логика, тъй като тези препарати са ацетонови и се изпаряват и засъхват бързо

Дебел слой боя се премахва с пистолет за горещ въздух. Внимание! ако ще лакирате после, ползвайте препарат Терминатор или само шкурка. С пистолета за горещ въздух много често се запалва дървото и не, че гори, но се получават прегорели петна, което не е проблем ако ще се боядисва, но под лак ще си личи. С шкурка за дебели слоеве боя е също много трудно, даже по-трудно от лака ...

Независимо как сте премахнали боята/лака, след това пак се изглажда дървото с шкурка, за да се подготви за следващите стъпки.

2. Праймер/Грунд. За мен това е една от най-важните стъпки, която после гарантира траен и добър резултат. Много хора, още от времето, в което нямаше почти нищо по магазините са си свикнали, че за грунд просто се ползва по-разредена боя. За мен това е неприемливо. За някой работи може и да става, но обикновено резултата не е дълготраен. Купете си хубав грунд. Това нещо има доста нисък разход и си заслужава. За дърво може и да се подмине, за повърхности с фурнир ако се подмине има опасност боята да ви се олющи на места. Досега съм ползвала само сравнително евтин Праймер на водна основа. Ще си взема един по-здрав, който пак е на водна основа, но е Primer+sealer, т.е. грунд и залепващ, за който пишат, че има силно залепващо действие, а за мен това е важно. За блажната боя си има грунд на маслена основа, но става и с този на водна. За лаковете има безцветен грунд. Както казах за чиста дървена повърхност грунда може и да се пропусне, но тогава дървото попива повече боя, което сметнато в пари е неизгодно. Другото с дървото, което попива боята е, че се губи ефекта на боята, трябват бая повече пластове - например при гланцова боя върху дърво е необходимо бая да се напласти за да не се получи матов ефект, което с грунд се избягва. Акрилния грунд съхне за два часа, реално при хубаво време и за 40 мин, т.е. за толкова е готов за следващ етап и не е голямо натоварване.

Bleeding ефект - това е когато стари мебели, някога минавани с байц, пускат цвят над боята. Ужасно е :evil: Това нещо се оправя с два слоя грунд - изпробвано!, в по-леките случай и с един става. Ако е очевидно че ще има такъв проблем и обекта не е голям може да се накисне във вода с оцет и да се измие възможно най-добре. Общо взето се разбира, като мием прахта след шкурене и ни се оцветява парцалчето постоянно. Наскоро боядисвах картонена кутия розова, на четвъртия пласт боя все още си личеше розовото отдолу - ядосах се, изшкурих леко, минах с грунд и още един слой боя - проблем няма вече. Същата такава кутия първия път боядисах първо с грунд и после 2 слоя боя и бяха достатъчни. Та ето как от бързане си създадох повече работа ;)

Праймера/грунда се нанася с четка и грубо, ползва се разреден, не е важното да имате равномерен бял пласт, важно е да е минато навсякъде и да не е на дебел слой.

Тъй-като праймера си има специфичен хубав матов ефект, може и само него да ползвате за нещото. Т.е. да го ползвате и за основна боя - минавате един слой за грунд/по-разреден/ и след шкуренето вместо с боя пак ползвате праймер, накрая се запечатва с вакса или лак. Между другото /това е изцяло мое мнение и не е много изпробвано/ праймера като консистенция и най-вече краен ефект е доста близък до тебеширените боички

3. Каквото и както и да е, след грунда мебелите е хубаво да се минат пак с шкурка - фина и не много задълбочено. И! това е момента в който ако има големи дупки да се запълва с кит за дърво. Праймера е добра основа и подпомага фиксирането на кита. Аз въобще не запълвам малките дупчици с кит - пробвала съм, но за неща, които се употребяват често и грубо за мен не е удачно и ми се е случвало кита да се отлепи /тогава и без праймер съм го правила/. Малките дупчици запълвам с боята и праймера ;) Има разни видове кит, избирайте бял и за дърво. Имам много лош опит с един мазен кит, който после не се боядисваше... но честно не мога да дам препоръка за качествен продукт, който съм пробвала :snif:
За повърхности, които ще се лакират се ползват няколко неща: това, което съм пробвала - лак за дърво смесен с прах от шкуркането на дървото - голяма е играчка. Има смола, която продават в магазините за естествен паркет - скъпо е, има и други смоли, които да свършат тази работа - виждала съм да продават, не съм пробвала. Обикновения кит за дърво бял - след лакирането, особено в по-тъмен цвят си се оцветява, не че не си личи, но не е и очевадно ...

Кита също се минава с грунд и шкурка и мисля, че това е последната част от подготовката преди боядисване :dovolen: :dovolen:
denitsavm

Re: Бои, боички, боядисване. Техники и материали

Мнение от denitsavm »

Позволявам си да заключа темата, защото още имам да пиша, после ще отворя за коментари, но засега за да не се изгубят нещата...
Аватар
Гео, граф
Наркоман
Мнения: 15816
Регистриран на: Юли 25, '10, 23:54
Местоположение: София-Подуенската градинка
Дал благодарност: 710 пъти
Получил благодарност: 1479 пъти

Re: Бои, боички, боядисване. Техники и материали

Мнение от Гео, граф »

Помолих Джони да отключи темата и той беше любезен да го направи. Аз лично нямам все още достатъчно опит за споделяне, но ми се иска да доведа до вниманието на заинтересуваните статиите на Деничка. Ще ги дам в линк, но и копирам, за да не се затрие писаното. Някои снимки обаче вече ги няма в публикацията ѝ.

ГЛЕЙЗИНГ ЕФЕКТ И КАК ДА ГО ПОСТИГНЕМ - 1

Глейзинг е термин за техника на боядисване, при която използваме прозрачен слой от втори цвят за постигане на различни ефекти. Не съм убедена, че знам от кой език произлиза точно, някой от латинските ще да е, но означава прозрачно, не гланцирано. За съжаление също така не знам дума на български за тази техника, затова моля да бъда извинена.
Глейзингът е доста стара и широко използвана техника. Намира приложение във всички видове декоративно боядисване, от векове се използва при боядисване на стени и на мебели, но освен това се използва и във изобразителното изкуство, грънчарството и въобще при всичко, което може да се боядисва.
Защо го правим? Глейзирането е част от наслояването, а наслояването дава визуално дълбочина на обекта, което го прави по-интересен и придава индивидуален характер и автентичен вид. Доста често тази техника не се използва самостоятелно, а в съчетание с други техники, обикновено с такива, които придават текстура на обекта, така че основният цвят да остане по изпъкналите части, а глейза да се задържи повече във вдлъбнатините и по този начин се получава дълбочина

Набързо свалих няколко снимки от Гугъл за демонстрация

На стени - това е металик перлен цвят върху гладка стена

Изображение

На мебели

Изображение

Изображение

Изображение

Как да глейзираме и със какви продукти се прави?

Има различни начини да постигнем този ефект в зависимост от наличните материали и парите, които сме готови да дадем. Ще изброя основните начини и съвсем набързо ще кажа как
1. Със продукт наречен Глейз - Glaze./ Опитах се да открия дали в България продават. Няма по строителните магазини, но може би ако потърсите по специализирани магазини за декоративни бои и мазилки ще има. Със сигурност има по магазините за художествени материали, но в много малки количества/ Това е продукт, който 1-разрежда боята и я прави прозрачна и 2-прави боята да съхне по-бавно, което дава време да работим с нея за постигане на желания ефект. Има водоразтворими и алкидни. Основно е прозрачния глейз, към който ние си прибавяме боя, но за мебелите има и в различни тонове на кафявото, сиви, черни, металик ... най-вероятно и други, ей на Ани Слоун има перлен. Общо взето са на цените на боите, произвеждат се от производителите на бутикови бои и са на прилични цени. Аз лично съм ползвала само прозрачен акрилен глейз водоразтворим за всички видове водоразтворими бои, основно предназначен явно за латекс, но свърши работа.
2. С оцветител за дърво - стейн. Оцветителя за дърво в България се нарича байц. В английския обаче има 2 вида Wood dye и Wood Stain. Между двете има разлика както във консистенцията, така и във попивателните способности на продукта. Първият е това, което на нас ни е познато като байц, второто е по-гъсто и попива по-малко, оставя тънък филм върху дървото и е по-като лак. Това е продуктът, с който правим глейзинг. Ще опиша в отделен пост. За нетърпеливите - http://theraggedwren.blogspot.com/2014/ ... inets.html тук е описан процеса, като в тази статия се описва с използване на глейз и блажна боя, но реално процеса е същия - боя, стейн, забърсваме
3. С боядисване с техниката на "измиване" /paint wash/. Тук след като първия цвят е изсъхнал добре, разреждаме втория с вода като по правило боята е 25%.
4. С декоративни вакси. Те са основно за тебеширените бои и има различни начини да ги разредим и направим по-течни и лесни за работа, както и да добавим цвят към прозрачната вакса
5. С техниката на смесване на боите докато са още мокри - blending technique

Това е, което се сещам за начините на глейзиране. Ще ми се да обясня по-подробно за всеки от тях с нагледен материал.

Има някой основни изисквания при глейзирането на които също ще обърна внимание в следващ пост, а сега ще изброя някой от тях
1- Матовата боя не е добър основен цвят! Матът попива много бързо втория слой и рискуваме да станат петна. Има разбира се и как да го избегнем
2- Какъвто и метод да се ползва това нещо съхне бързо, работи се на малки участъци и общо взето се действа бързичко
3- Повечето глейзове изискват и допълнително разреждане, тук включвам и стейна и ваксата. Т.е. на глейз или стейн добавете вода, на ваксата - разредител за алкидни бои
4 - Работете бързо и си пригответе всички материали предварително, носете ръкавици, това е мръсна работа
5 - направете проби на парче дъска, картон или каквото ви падне първо, преди да започнете основния обект
6 - наслаждавайте се на работата, не се притеснявайте, в боядисването винаги може да почнем отначало.
Ако някой се влюби във вас, бъдете благодарни, защото никой не е длъжен да ви обича!

"Научи се да даваш, защото имаш, а не да взимаш, защото искаш."
Л.М.Бюджолд
Аватар
Гео, граф
Наркоман
Мнения: 15816
Регистриран на: Юли 25, '10, 23:54
Местоположение: София-Подуенската градинка
Дал благодарност: 710 пъти
Получил благодарност: 1479 пъти

Re: Бои, боички, боядисване. Техники и материали

Мнение от Гео, граф »

ГЛЕЙЗИНГ ЕФЕКТ И КАК ДА ГО ПОСТИГНЕМ - 2 ЧАСТ

Предишния път описах набързо за глейзинг ефекта. Днес в картинки ще покажа как да постигнем състарен ефект с боя и оцветител за дърво - стейн.
Днешният ми модел е огледало. Ако ви е страх от резултата и правите нещо за първи път, не сте убедени, че точно това искате и въобще по някаква причина се колебаете дали ще ви хареса как седи даден ефект в къщи, съветвам да пробвате с аксесоари. Те нямат толкова тежко въздействие, но успяват да придадат стил. Не забравяйте, каквито и нови продукти и техники да ползвате направете си първо опитни зайчета, едно за да видите какво в действителност се получава и второ за да свикнете с материалите

Преди:

Изображение

И след:

Изображение

В случая използвах стейн, за да придам дълбочина на белия цвят и да подчертая извивките на рамката.

Ето, стъпка по стъпка как го направих.

Започнах с почистване на дървената рамка, леко я минах с шкурка, сложих предпазна лента на огледалото. Един пласт праймер, два пласта бяла акрилна боя в сатен. Важно е когато глейзирате боята да ви е гланц или сатен. Не мат, матът попива глейза бързо, не дава много възможност да се разнася глейза отгоре и крайният резултат е на петна. Ако все пак по някаква причина ползвате матова боя, то тогава между боята и глейза можете да сложите един тънък слой прозрачен лак в гланц или сатен, за да избегнете петната. Лакът трябва да е наистина тънък слой и можете да ползвате вода за да го поразредите или да ползвате Френския полиш /French polish/ за тази цел

Изображение

Изображение

Оставих поне 2 часа да изсъхне хубаво. Важно е повече отколкото между слоевете боя, да се остави да изсъхне до не просто на пипане но ни на натиск. В зависимост от начина на глейзиране и използваните бои и глейзове често има шанс глейза да разреди и активира боята, което не е нашата цел, ние искаме глейза отгоре, а не смесен с боята. Ако ползвате тебеширени бои съветвам да изчакате 12 - 24 часа, ако сте решили да правите точно това, защото там си има други начини, които ще обсъдя следващ път

Ако боята е мат и слагате тънък слой лак, изчаквате този пласт да изсъхне много хубаво.

Следващата стъпка е нанасяне на байца/stain. Преди да започнете си пригответе ръкавици, четка или гъбичка за нанасяне, домакинско руло и парцали, като поне един от тях прилично влажен. Тук е момента да си разредите стейна ако е нужно, аз лично препоръчвам да се работи с по-разреден стейн, защото оставя повече време за работа, пък ако е твърде прозрачен е по-лесно да се направи втори слой отколкото да се пребоядисва всичко наново

Използвам четка или гъбичка, като гъбичка имам предвид каквото и да е парче гъба, моето от тия за миене на чинии обикновено. Намазвам стейна върху боята като работя на секции . Нанасям на дебел слой, като гледам да влезне в извивките, но не твърде дебел, че да се стича. Там където започвам и свършвам даден участък слоя е по-тънък, защото после ще го припокрия докато мажа следващия участък

Изображение

Изображение

Изображение

Като направя това взимам парцала и избърсвам, като в случая го направих с движения по дължината на рамката, все едно чистя. Обръщаме и сменяме парцала и забърсваме до вид, в който ни харесва. Тъй като ползвам водоразтворими продукти, в този момент ако искам съвсем до бяло да стигна на издадените части може да се избърше с мокрия парцал , така че реално стейна да остане само във вдлъбнатите места. Но аз не го направих, харесва ми изцяло мръсния ефект.

Изображение

Ако решите, че някъде ви трябва повече глейз или изцяло го искате по-тъмно, сложете втори слой по същия начин на секции.
Ето малко снимки на готовото огледало

Изображение

Изображение

Това точно как ще почистим излишния глейз зависи от вида, който искаме да постигнем. Ако потупваме и попиваме само с парцала или ако го правим с въртеливи движения, или пък забърсваме не по дължина а напряко се получават различни "посоки" в които всъщност ние движим глейза и така постигаме различни ефекти. Можем например да намажем с глейз и отгоре да покрием с добре намачкана и после опъната хартия, която да понатиснем леко и после да отлепим, като по този начин постигаме един ефект, наречен фротаж, вид структурен ефект и е много хубаво на стени. Или да вземем плат или хартия с релефна шарка, който залепваме отгоре върху глейзираната повърхност, леко притискаме и отлепяме - така се трансферират шарките от плата на повърхността, която боядисваме. Ако попиваме леко и внимателно с гъбичка или парцала става онзи ефект на избеляла боя и т.н.

Не е задължително да глейзирате цялата повърхност или в случая с моето огледало би могло да се слага стейна с тънка четка само по вдлъбнатините. Но пак се забърсва, за да не седи като нарисувано

Глейзингът не се използва само върху боя. Ако искате да запазите цветът на дървото, но все пак да подчертатете извивките с по-тъмен цвят също ползвате глейзинг. Слагате един вид оцветител за дърво , като изсъхне слагате по-тъмен. Ако използвате стейн за оцветител е по-лесна работата, защото другия байц попива изцяло, т.е. не можете да упражните особено контрол и ако го ползвате трябва задължително да сложите лак след основния слой, за да не попие глейзинг слоя там където не искате

Следващия път ще пиша за вариантите с тебеширени бои
До скоро
Ако някой се влюби във вас, бъдете благодарни, защото никой не е длъжен да ви обича!

"Научи се да даваш, защото имаш, а не да взимаш, защото искаш."
Л.М.Бюджолд
Аватар
zeleno
Наркоман
Мнения: 13673
Регистриран на: Ное 23, '10, 15:59
Дал благодарност: 123 пъти
Получил благодарност: 237 пъти

Re: Бои, боички, боядисване. Техники и материали

Мнение от zeleno »

много моля за съвет
искам да си боядисам хипотетичния чардак / чардак , защото не е веранда , навес , а тераса към втори етаж / сив
нещо подобно да стане
Изображение
материала ще е иглолистна дървесина , естествено
без никаква предварителна обработка освен шлайфане
лак или боя ?
външна покрита с някакъв тип плоскости , не керемиди
а бе бюджетен вариант
Аватар
pipike
Баш кафе майстор
Мнения: 2513
Регистриран на: Юли 31, '12, 09:24
Местоположение: София

Re: Бои, боички, боядисване. Техники и материали

Мнение от pipike »

Някой хвалеше тази боя, купих 3 кутии за плетени столчета за двора, но
още не съм я ползвала
https://lakove.bg/bg/pr/pu-lak-za-parke ... 6UAXiLbExo
Изображение
Аватар
pipike
Баш кафе майстор
Мнения: 2513
Регистриран на: Юли 31, '12, 09:24
Местоположение: София

Re: Бои, боички, боядисване. Техники и материали

Мнение от pipike »

Акрилна боя
За вътрешни и външни покрития
Изображение

тази ползвал ли е някой
Аватар
Гео, граф
Наркоман
Мнения: 15816
Регистриран на: Юли 25, '10, 23:54
Местоположение: София-Подуенската градинка
Дал благодарност: 710 пъти
Получил благодарност: 1479 пъти

Re: Бои, боички, боядисване. Техники и материали

Мнение от Гео, граф »

Зеленко, не съм опитна в боите за навън, та ще си замълча.
pipike написа: Яну 14, '21, 13:25 Акрилна боя
За вътрешни и външни покрития
Изображение

тази ползвал ли е някой
Пипике, напоследък доста ползвам продукти на Сократес, от акрилните им бои съм доволна, както и от полиуретановия им лак - с него минах плочките в антрето, след като ги боядисах. Последно много ми хареса лака палисандър (по препоръка на Еличе :tzeluvka: ), чама заприлича на истинско дърво :nod: :lol: . Но пак повтарям - използвала съм ги само за интериор, не знам как се държат навън :!:
Ако някой се влюби във вас, бъдете благодарни, защото никой не е длъжен да ви обича!

"Научи се да даваш, защото имаш, а не да взимаш, защото искаш."
Л.М.Бюджолд
Аватар
Daniela Pargu
Чист кофеин
Мнения: 5252
Регистриран на: Яну 29, '17, 20:53
Местоположение: В.Търново
Дал благодарност: 67 пъти
Получил благодарност: 90 пъти

Re: Бои, боички, боядисване. Техники и материали

Мнение от Daniela Pargu »

pipike написа: Яну 14, '21, 13:25 Акрилна боя
За вътрешни и външни покрития
Изображение

тази ползвал ли е някой
За навън ,но под покрив е чудесна,
но навън като навън - нищо ! Нула !
Грозна работа .....
Само масла за навън ! :daaa:
Публикувай отговор

Обратно към “Дом, дизайн, домакинство”